MIS OTROS SITIOS
miércoles, 26 de noviembre de 2014
JORGE MARREDO - DIKR (GRUPPO UNGIDO OU#20) (2014)
El reciente trabajo del artista Jorge Marredo va mucho más allá de los conceptos "música", "sonido", "arte", etc... Yo lo definiría como una experiencia por la que debe pasar todo ser vivo antes de morir, o al menos todo ser vivo dotado de oídos.
DIKR es un trabajo que marca un punto de inflexión en la carrera del artista extremeño, que deja atrás la experimentación sonora para demostrarnos que puede integrarse en otros escenarios sonoros, más repetitivos y secuenciales al más puro estilo de viejas escuelas sónicas estadounidenses, aunque sin dejar de añadirle el toque "marrédico" que lo caracteriza.
Constituido por dos temas de 18 minutos, DIKR nos mete en un universo sonoro del que es prácticamente imposible salir hasta el final, como en las viejas novelas de Christie o Allan Poe, manteniendo en vilo al oyente haciéndolo viajar por un sinfín de paisajes sin apenas darse cuenta. Ese "repetitivismo" tan bien trabajado hace que viajes sin enterarte y es ahí donde radica la majestuosidad y el mérito de este trabajo de Marredo.
En el primer tema damos un largo paseo de la mano de claras influencias y de nombres tan sobresalientes como Terry Riley, pero el "marredismo" domina la situación para que la cosa no se desmadre. En el segundo tema nos sumergimos en aquellas viejas melodías repetitivas de David Borden y su impresionante "Mother Mallard's Portable Masterpiece Company", pero otra vez está presente Marredo dándole su toque personal.
En resumen, DIKR es un disco que me ha dejado una profunda huella y que puedo catalogar sin temor a equivocarme como uno de los mejores álbumes que he escuchado en los últimos años.
Me declaro "marredista" hasta la médula.
Ahora os toca a vosotros escucharlo y sacar vuestras propias conclusiones, pero eso sí:
... DISFRUTAD !!!!
DESCARGA
lunes, 24 de noviembre de 2014
Cripure S.A. - Qui Vivra Verra (Organic - OT 028, C60, 1988/9)
Cripure S.A. was French Thierry Galai solo project which was active between 1985 and 1989. Galai was behind R.R. Products label.
Minimal electro/experimental/abstract with punk rock elements...
Among other Cripure S.A. (6?) cassettes is Qui Vivra Verra on c-60 on his R.R. Products (4 tracks, 1987-88) label and French Organic (final, 1988/89?).
QUI VIVRA VERRA (from RR products, 104 cous Jean Jaurès, 38000 Grenoble, France). All composed by THIERRY GALAI, this tape full of various instruments and tools, is pretty enough and humorous. Pleasant to listen. - Françoise Duvivier, METRO RIQUET #7, international mail-art zine, Paris, 1989
Killing from end tho end (even the title), sometimes it seems variety (LOSP style) and over times we’re swallowed by a pure electronic research.... It’s a real pleasure! - Didier Moulinier, LPDA #82/83, 1986
Compilations:
EMERGENCE DU REFUS Vol. 3 (K7 C60, Emergence Du Refus, France, 1985),
EMERGENCE DU REFUS Vol. 4 (K7 C60, Emergence Du Refus, France, 1986),
BLOC OPERATOIRE Vol. 2 (K7 C90, Medicinal Tapes, Pantin, France, 1986),
ATTENTION A MARIANNE T. (K7 C60, Garde Au Sol Production (GASP), Lyon, France 1986),
SÉCURITÉ NATIONALE (K7 C60, L’Ordurier/K7 01, Grenoble, France, 1986),
L’ORDURIER, fanzine by Guillaume Dumoulin,
UNE MISE EN BOITE (K7 C60, Intoxikation Produktion Domfront, 1986),
PASSIONS ORGANIQUES Vol. 1 & 2 (2xK7 C60, Organic Tapes, Grenoble, France, 1986),
TO POST A TAPE Vol. 2 (K7 C60, Fraction Studio, Melun, France, 1986),
QFVDLO ? n° 8 (Que faisiez-vous derrière l’oreille) (K7 C90, Boulazac, France, December 1986),
JULES & LES CITRONS (K7 C90 + 32 inserts, RRP011, R.R.Products, april 1987),
INSANE MUSIC FOR INSANE PEOPLE Vol. 17 (K7 C60, Isane Music, Belgium, 1987),
PRIVATE SOUNDS (K7 C60, AEA n° 8, Audio Edition Amerland, Allemagne, Germany, 1987),
DETOURNEMENT ROCK (K7 C90, inserts, Katakomb, Rouen, France, 1987),
PASSIONS ORGANIQUES Vol. 3 (K7 90, Organic Tapes, Grenoble, France, 1987),
HOW TO BECOME A MILLIONAIRE? (K7 C90, Underground Productions, Lyon, France 1987),
PASSIONS ORGANIQUES Vol. 4 (with In Aeternam Vale, K7 C90, Organic Tapes, 1987),
CONSTANTINOPLE, A Tribute to The Residents (K7 C60, Underground Productions, Lyon, France, 1987),
GRENOUILLE (K7 C60, ORG C05, Organic Tapes, Grenoble, 1987),
INVARIABLE LE 8 DU MOIS (CD compilation, Bilbolo Beat Production, 1988),
TROIS LAPINS (UP6, Underground Productions, Meyzieu, France 1988),
DISCO TOTEM Vol. 1 (K7 C60, R.R.Products, France, 1988),
LA FOLIE Vol. 1 (K7 C60, R.R.Products, France 1988),
DISCO TOTEM Vol. 3 (K7 C60, RRP024, R.R.Products, France, 1988),
MUSIC FROM THE WHITE HOUSE Vol. 4: 'France’ (K7 C60, Exart, Netherlands, 1988),
RAP'N'CRACK (K7 C60, Deadali Opera, France, 1990)
More info HERE !
Born in 1964 in the Alps, Ladzi Galaï (Thierry Galai - his real name) began playing music at the age of seven, by studying piano and trumpet. At the age of thirteen, in 1977, he discovered Punk Rock, and became interested in various rock’n’roll and underground music. He bought a bass guitar at sixteen, with the wages from his first job, and began writing songs; playing in his first band, Ambassade, in 1982, then with Screamin’ Dolls, in 1984. These bands were both short-lived. By listening to Anglo-Saxon music with lyrics, he learned better English than he did at school, where he studied general mechanics, and later during his years of exchange within the mail-art network. For two years, he took part in a fanzine with pals, formed several tentative bands, and in 1985, set up the DIY / home-music tape label: R.R.Products, initially meaning « Réseau Rapetou », then « Rythm & Rut ». Also, he formed a new band: Cripure S.A. The amateur tape label was active until 1992. He also published two graphic fanzines in 1988 , each of 100 pages, accompanied by compilation tapes on the topics: Disco Totem & Folie Graph. In 1987, there were two more new bands: Dirty Husbands, and Hermaphrodisiak. In 1989, more new bands: Ted & les Terriens, and No No No. In 1993, his first CD was released and he unveiled a new band: Ultime Atome, who played his famous « guitar symphony » live. Having used the pseudonym « Cripure » (amongst others), played in some bands and published his texts in several magazines, in 1997 he adopted the nickname Ladzi, for the « karaoké » show of a solo album presented as Dada Punk’n’Roll . In 1997, Ladzi published a book of aphorisms, illustrated by eleven designers. He began serious translation from English to French in 1995. In 1999, he put out another solo CD called Foutue Poupée, with titles composed at the end of the eighties, played with various bands, and recorded post-1992. In 1999, he recorded another album, unreleased, with Cécile Jarsaillon of the Suprêmes Dindes on vocals. In November 2001, the guitarist / composer Toshiyuki Hiraoka, who had previously come over from Japan to join NO NO NO in 1990, returned to France, and they composed a dozen songs together, whose lyrics were finally completed in 2004. (Two of these were originally written in english, and the version of one can be listened to in the live video on the Glop! website). This album project was called Fuckita® and the lyrics can be seen here. In 2003, the name of the Association was in use again for the French edition of Craig O’ Hara’s book, The Philosophy of Punk : Rytrut Editions was born. In 2004, other people joined his new musical project, forming a band again. Ladzi chose to use the name Glop, after the puppy characther from Pifou comic created by Roger Mas which takes him back to his childhood.. Nowadays, he’s fully occupied with Rytrut Editions’ projects.
Qui Vivra Verra TRACKLIST:
1 LITTLE MEAT
2 AS FAR AS I KNOW
3 2 X 2
4 PICNIC BOY (the Residents)
5 HAUPSACHE SATT (paroles : Harad 'Sack' Ziegler)
6 CRASH
7 LOLITA (My Heart Belongs to Daddy) (Cole Porter)
8 POISON
9 MODE
10 LATE FOR THE TRAIN (Buzzcocks)
11 BLA BLA
12 RAW TANGO
13 RESPECT THE LASH
14 JESUS WAS A RUM FELLOW
15 STUPID DANCE
16 SINCERITY FALL DOWN
17 CHÂTIMENT (La Mère Michelle trad.)
18 MY FREAK
19 YOU ARE IN MY VISION (Gary Numan)
20 IDIOT LOGIQUE
21 LAST BESTIAL RITUAL
22 A.E.I.O.U. (10 guitares)
3 2 X 2
4 PICNIC BOY (the Residents)
5 HAUPSACHE SATT (paroles : Harad 'Sack' Ziegler)
6 CRASH
7 LOLITA (My Heart Belongs to Daddy) (Cole Porter)
8 POISON
9 MODE
10 LATE FOR THE TRAIN (Buzzcocks)
11 BLA BLA
12 RAW TANGO
13 RESPECT THE LASH
14 JESUS WAS A RUM FELLOW
15 STUPID DANCE
16 SINCERITY FALL DOWN
17 CHÂTIMENT (La Mère Michelle trad.)
18 MY FREAK
19 YOU ARE IN MY VISION (Gary Numan)
20 IDIOT LOGIQUE
21 LAST BESTIAL RITUAL
22 A.E.I.O.U. (10 guitares)
sábado, 22 de noviembre de 2014
Human Telex - Egy Szám Nagyon Hangos (demos, 1983-1987)
Human Telex was an unknown Hungarian new wave/synth/technopop band in the middle 80s formed in 1986, out of Tejbezrí (active between 1983 and 1985 - split up) that released only one EP Kudarc / Tűzoltó U. 25. in 1985.
Here are Human Telex demos. I think. Dated 1983-1987. Or, precisely said, there are Tejbezri songs within it as well. I guess the two bands should be in a way considered as the same.
:D
Here are Human Telex demos. I think. Dated 1983-1987. Or, precisely said, there are Tejbezri songs within it as well. I guess the two bands should be in a way considered as the same.
:D
The very first line-up of Tejzebrí, 1983 |
Robin James - Feast of Hearing (Cassette Mythos, cass, smplr, 1989)
This cassette contains two radio programs.
Program 1:
Okay, push the record button!
This is a Feast of Hearing, slightly less than 1/2 hour radio program.
These are the legends of audio alchemy from the far side of the record button. Listen and you will hear sounds and adresses. Your mail box can open a new realm of adventure...
Brian Ladd of cult Ladd-Frith label and the industrial 80's project Blackhouse talks about cassette culture (beggining of his recording, trading, dubbing, selling cassettes, decks, etc). The interview alternates between played tracks...
Featuring the complitation tape Objeckt #2
Psyclones: Fall In Time
Viscera: Stupid Bright Day
TWA Digs Under Paris: Webern's Grave
Architects Office: AO 124
...
A Feast of Hearing is an audio arts sampler radio series form cassette Mythos.
Program 2:
Okay, push the record button!
This is a Feast of Hearing, slightly less than 1/2 hour radio program.
These are the legends of audio alchemy from the far side of the record button. Listen and you will hear sounds and adresses. Your mail box can open a new realm of adventure...
Four Track Mind, The Waking Life of Fish
All My Children complitation cassette
Featuring R. Stevie Moore: I Want You To Be Modern
Fearless, a tape by the Tiny Giants
Two songs: In Love and Fearless
The Sediments - Watching the Wheels Go Round
Around 1990, Robin James edited and produced a book called “Cassette Mythos” which documented the cassette and home taping scene. It included features and interviews of musicians, articles by many home tapers/ underground artists and was generally a guide to the entire cassette movement. It was published by Autonomedia and, as far as I can know, the only book to ever document this slice of musical and social history. - Don Campau's foreword; an excerpt from Robin James interview on The Living Archive Of Underground Music by Don Campau
viernes, 21 de noviembre de 2014
PORTION CONTROL - LIVE IN GRANADA, PABELLÓN CUBIERTO 18-1-1985 (WET DREAMS RECORDS WD01, 2014)
DEDICADO A MI QUERIDO AMIGO CARLOS DAL VERME.
Estamos ante un documento histórico, nada más y nada menos que el concierto que dieron los Portion Control el 18 de enero de 1985 en el Pabellón Cubierto de Granada, grabado con una grabadora de cassette desde el público por mi amigo granadino Carlos Dal Verme. Una cinta de casi treinta años que ha sobrevivido al tiempo de una manera impresionante, habida cuenta de la gran calidad del sonido.
El amigo Carlos me dijo hace unos meses que tenía esta cassette y que la ripearía para que pudiéramos compartirla en éste, vuestro blog. Ante la minusvalía física y psíquica de la pletina de Carlos Dal Verme, decidió entregarme este documento para que yo pudiera ripearlo con mis medios y finalmente hoy os puedo ofrecer el resultado final.
También informaros que esta grabación es la primera referencia del nuevo sello WET DREAMS RECORDS, que en breve se pondrá en marcha.
Aquí una instantánea del momento de la entrega de la cassette:
Y aquí el momento de éxtasis místico alcanzado tras la cesión del material:
Y ahora, disfrutad...
jueves, 20 de noviembre de 2014
ESCUPEMETRALLA - VIDA Y COLOR (CLONACIONES PETUNIO, CASSETTE C-60, 1991) (FLAC)
Hacía algunas semanas que no hablábamos de Esther, Vicenç y Muhammad, es decir, de Escupemetralla. Hoy os presento una cassette editada en 1991 por Clonaciones Petunio en la que encontramos ambientes industriales y decadentes como "Trompetas de Jericó", electrónica experimental en "The Four Elements", atmósferas repetitivas como la de "Motor Inmóvil Aristotélico", samplers de The Robots de Kraftwerk repetidos hasta la saciedad en "Tocomocho", o sonido industrial rítmico en temas como "Tenemos todo el Barro que Queremos". Toda una experiencia que no debéis perderos.
Disfrutad...
Tracklist
A1 Tenemos Todo El Barro Que Queremos
A2 Pobres De Solemnidad
A3 Poclain
A4 Trompetas De Jericó
B1 Tocomocho
B2 The Four Elements
B3 NWO
B4 Sueño Socialista
B5 Motor Inmóvil Aristotélico
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miércoles, 19 de noviembre de 2014
VARIOUS - 4 IN 1 (GRAFIKA AIRLINES GRA11 - CASSETTE C-60, 1982)
En estos últimos días hemos disfrutado del sonido de Mecanique Vegetale y del sello Grafika Airlines, por lo tanto no podíamos olvidar esta célebre cassette de 1982, con cuatro grandes vacas sagradas del sonido industrial europeo como son los mismos Mecanique Vegetale, Pseudo Code, Etat Brut y Human Flesh. Toda una joyita de esas que vale la pena tener en nuestras colecciones y que hay que saborear de vez en cuando con mucho mimo y placer, saboreando cada sonido.
Disfrutad...
Tracklist:
A1 –Mecanique Vegetale Incantations Cycliques 6:24
A2 –Mecanique Vegetale Lamentations 1:32
A3 –Mecanique Vegetale Zona Periodica 3:21
A4 –Mecanique Vegetale Sick Soldier 3:00
A5 –Pseudo Code Le Gange 14:25
B1 –Etat Brut Sollicitation Extérieure 8:32
B2 –Etat Brut Psychosomatique 5:08
B3 –Human Flesh Total Recall 5:07
B4 –Human Flesh T.I.N.A. 74 3:22
B5 –Human Flesh Matin Promenade 4:20
B6 –Human Flesh Airport (Your Selfish Mind) 2:23
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lunes, 17 de noviembre de 2014
BENE GESSERIT - POSTCARDS FROM ARRAKIS (Ding Dong Records And Tapes – DDC 006) (1983)
Otro de los primeros trabajos de Bene Gesserit donde cultivaban ese synth-pop tan personal y tan alejado de los círculos comerciales. De hecho yo me aficioné a ellos con esta cassette que particularmente considero una masterpiece del pop electrónico underground.
Por cierto, decir que la cinta venía con 2 tarjetas postales diseñadas por Richard Schakel y 2 rotuladores para empezar a colorear. En mi caso sólo conservo la cassette.
Disfrutad...
Tracklist:
A1 N.O.T.H.I.N.G
A2 Dedicated To Friends
A3 Words
A4 She Sells Sea Shells On The Sea Show
B1 Moki-Toki Oka-Owa
B2 Do What You Have To Do
B3 Gloria
B4 Be Happy
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domingo, 16 de noviembre de 2014
Bene Gesserit – Live In Belgium And Holland (Laboratorio De Música Desconocida – 501/L.M.D.) (1983)
Cassette C-60 editada por LMD (Laboratorio de Música Desconocida) a partir de una primera edición del sello Extrem Mist Cassetten. Recoge algunos de los directos que Bene Gesserit dió en 1983 entre Bélgica y Holanda.
Disfrutad...
Tracklisting:
A1 From The Plan K, With Laughs
A2 Same Old Story
A3 Tonight
A4 Alles Ist ...
A5 Erg Habbannia
A6 Le Rapt
A7 Rock Yoko
A8 Crazy Monkeys
B1 Insanités
B2 Neon Lights !!
B3 Death Is Not A Betrayal
B4 MOKI TOKI OKA OWA
B5 Little Lady
B6 From Dune, With Laughs
Los temas fueron grabados en vivo en los siguientes eventos:
A2-A4, A6-A7, B3-B4: at the Riches-Claires, Brussels, 9th April 83, 9:30 PM.
A1, B1-B2, B5: at the Plan K, Brussels, 30th April 83, 3:00 AM.
A5, A8, B6: at Paard van Troye, Den Haag, 12th February 83, 1:00 AM.
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BENE GESSERIT - BEST OF (INSANE MUSIC, CASSETTE C-30, 1981)
Os presento el que supuestamente fue el primer trabajo de Bene Gesserit, el dúo belga formado por Alain Neffe y Nadine Bal. En 1981 presentaban esta cassette C-30, todo un torrente de energía en forma de synth-pop underground, con esas cajas de ritmo frenéticas, esos sintetizadores y esa voz tan característica de Nadine. Una joya rescatada que no puede faltar en ninguna colección de música electrónica underground.
Añadir que las fotos fueron hechas por Luca Forest-Fiore, que conste en acta.
Disfrutad...
Tracklist:
A1 Epitaph For A One-Way Love 3:00
A2 Hymne Au Ver 2:45
A3 Gloria 4:00
A4 Fly To Hell 4:15
B1 Kidnapping 3:35
B2 Erg Habbania 3:25
B3 Gppm 2:15
B4 Orchestral Story 3:35
B5 Live In China 1:10
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sábado, 15 de noviembre de 2014
ASMUS TIETCHENS - RAUM 318 (E'OSTRATE E'O3, CASSETTE C-40, 1991) (MP3 320)
A Asmus Tietchens lo suelo compartir en mi blog paralelo "Electronic Orgy" por su condición de pionero del medio musical electrónico. Pero en esta ocasión me permito compartirlo en Wet Dreams por tratarse de una cinta de música electrónica industrial en el sentido más absoluto del término.
Esta cassette fue editada por el sello francés E'Ostrate en 1991 en una seire super-limitada a 183 ejemplares y recoge dos piezas de auténtico ambiente industrial, sonido electrónico oscuro y sintetizadores como sólo los sabe tratar el maestro Tietchens.
Disfrutad...
Tracklist:
A Raum 813 17:22
B Raum 138 16:49
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PASSWORD: STAHLFABRIK
viernes, 14 de noviembre de 2014
VOX POPULI! - THE TEEN RECORDINGS (Unreleased recordings, France, 1979-1981)
Os presento las primeras grabaciones que Axel Kyrou realizó antes de darse a conocer como Vox Populi!
Os transcribo unas declaraciones suyas en las que podemos hacernos una idea del interesante árbol genealógico de este hombre.
"The teenager recordings were recorded between 1979 and 1981. This is the first and yet unreleased recordings Vox Populi! As the title suggests, I did in my teens (I'm from 1964), with the help of my brother Ariel's voice, jaw harp and percussion. I play synthesizer, radio waves, video tapes, bass, guitar, jaw harp and vocals. I must say we had a very encouraging family atmosphere. Our father was a great fan Ado all kinds of unusual and extreme music forms. I remember well my father PA is off by one of the Whitehouse recordings first! he was director of TV / film and writer. my mother Mireille is a musician and worked under the direction of Pierre Schaeffer for a few years in the institution that became IRCAM shortly after. of course, they were on our side and they did help in many ways. a big thank you is owed to them.
Hope you like these fools DIY recordings made on a shoestring.
Desirous of music lovers all the best,
Axel, Vox Populi! "
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jueves, 13 de noviembre de 2014
Oscar Abril Ascaso + Sedcontra - +/001 1990 (not on label, cass, 1990) (MP3 320)
While exploring Spanish cassette experimental scene few months ago, I've discovered the cassette of, for me by then, completely unknown artists Oscar Abril Ascaso and Sedcontra. Without any further thinking, I have decided to get in contact with Oscar Abril Ascaso who didn't manage to get a copy but he delightfully forwarded me to Anki Toner, saying he was behind it's production... I received the tape from Anki yesterday.
The tape comes with the artwork, which is a photograph pasted onto cardboard
and glued forming a kind of box. The problem is that the picture, which was captured by Christian Ribas, can't be easily accurately and completely displayed by scanning without splitting it apart, so the scans do not
reflect appropriately the artwork. Included with the tape is inlay card which is also scanned.
The opinions are ambivalent considering the audio on A and B side which are interpreted on Discogs as containing the identical material on both (that assertion is denied), although on Anki's copy of the cassette really exist two recordings. Anki believes that the longer side (A) is the authentic one, while Sedcontra prefers the shorther (B) side. Despite the mystery under which this issue is, I decided to preserve both sides.
The cassette was released in the same year of Oscar Abril Ascaso and Sedcontra assembling, 1990 as limited edition of 50 copies that were sold out in the blink of an eye.
From then, Oscar Abril Ascaso + Sedcontra will refrain from releasing
their sound works, apart from their very occasional involvement in
a few compilations, concentrating exclusively on their radio programmes
and live concerts.
In 1991, they perform their first concert in a neodadaist festival, and are forced to leave the stage by the organisers of the event. Rarely performing in public, during the next five years they will perform only about ten more concerts.
In the first half of the nineties, the Oscar Abril Ascaso + Sedcontra concerts will be characterised by the use of microphone feedback, shouts, noise, industrial sounds, a variety of material from record albums, and by their loopism (notably, they are considered the inventors of the clot system, which consists of applying an adhesive tape ball onto the vinyl surface of a record in order to stop the advance of the turntables needle at a random point). At the same time, they will do their own radio programme for six years, also called Oscar Abril Ascaso + Sedcontra, in the independent radio station Radio Pica of Barcelona, where they will broadcast their studio productions.
In 1996, Oscar Abril Ascaso + Sedcontra split up, and three years later start working together again. During 1999, they prepare their new sound formulations, and in 2000 they return to the stage with a concert at the Experimentaclub'00 music festival, organised in Madrid by the record label Por Caridad Producciones.
At this new point in time, Oscar Abril Ascaso + Sedcontra will start working with the possibilities offered by computer audio software, continuing a personal sound experience begun ten years before.
At present, their work is focused on establishing an on-line programme through their own website. (Since then it's been obviously removed!)
In 1991, they perform their first concert in a neodadaist festival, and are forced to leave the stage by the organisers of the event. Rarely performing in public, during the next five years they will perform only about ten more concerts.
In the first half of the nineties, the Oscar Abril Ascaso + Sedcontra concerts will be characterised by the use of microphone feedback, shouts, noise, industrial sounds, a variety of material from record albums, and by their loopism (notably, they are considered the inventors of the clot system, which consists of applying an adhesive tape ball onto the vinyl surface of a record in order to stop the advance of the turntables needle at a random point). At the same time, they will do their own radio programme for six years, also called Oscar Abril Ascaso + Sedcontra, in the independent radio station Radio Pica of Barcelona, where they will broadcast their studio productions.
In 1996, Oscar Abril Ascaso + Sedcontra split up, and three years later start working together again. During 1999, they prepare their new sound formulations, and in 2000 they return to the stage with a concert at the Experimentaclub'00 music festival, organised in Madrid by the record label Por Caridad Producciones.
At this new point in time, Oscar Abril Ascaso + Sedcontra will start working with the possibilities offered by computer audio software, continuing a personal sound experience begun ten years before.
At present, their work is focused on establishing an on-line programme through their own website. (Since then it's been obviously removed!)
SEDCONTRA. ¿Por qué hablar sobre la primera etapa de Oscar Abril Ascaso + Sedcontra ahora? En primer lugar, porque sí. En segundo lugar, porque su irreverente paso por la escena musical más experimental de Barcelona en los primeros noventa corre el riesgo de ser definitivamente borrado. Puesto que nadie se acuerda de su primera trayectoria sino ellos mismos, este ejercicio de memoria histórica musical no podía ser llevado a cabo más que por ellos mismos. ¿Ejercicio tendencioso y egotista? Por supuesto, fieles a aquella línea de autorreferencialidad absurda que siempre les caracterizó. En tercer lugar, porque, rompiendo por fin ese tupido velo que se corrió sobre ellos, el sello Anòmia tiene previsto editar una doble casete con material de la banda, la mayor parte inédito.
La complicidad en el ruido.
Oscar Abril Ascaso + Sedcontra fueron unos industriales tardíos, pero unos tardíos paradójicamente precursores, unos rezagados adelantados, pues en nuestro país, como es sabido, todo llega con retraso. En efecto, en el año 1990 en que empezaron, la música industrial llevaba ya más de una década existiendo. Pero a Barcelona apenas había llegado, al menos no en sentido estricto, o lo había hecho de manera muy undergroundy casi anecdótica. Nadie se había dado por enterado, y a juzgar por el modo en que Oscar Abril Ascaso + Sedcontra fueron ignorados, nadie seguiría dándose por enterado durante casi una década más. Industriales “en sentido estricto”, esto es, de espíritu, de actitud y de sonido, quizá todavía no los había habido en la Ciudad Condal (¿La Fura dels Baus, al principio?). En cualquier caso, fueron pioneros a la hora de movilizar toda una parafernalia y modus operandi genuinamente industriales: bidones y planchas de metal recogidos en chatarrerías de extrarradio, loops realizados con cintas de casete, vinilismo, acoples de micro, ruidismo analógico, gritos en lenguaje ininteligible a través de megáfonos, descarado apropiacionismo sonoro de fragmentos de canciones, rabia y violencia escénicas… Su nihilismo tenía un componente innegable de intelectualidad conceptual. Con razón, se definían a sí mismos, no sin humor, como “el objeto sin concepto”. Y es que Oscar Abril Ascaso + Sedcontra eran más que un grupo de música, antes que nada eran una entidad no categorizable, más aún, una pulsión, destructora y deconstructora, sin objeto. Todo lo que cayera en sus manos, y en primer lugar ellos mismos, estaba destinado a sufrir una malévola reductio ad absurdum. La música era un medio, no un fin. Eso sí, su medio por excelencia, como buenos melómanos que eran. Cuando se conocieron en el año 90, Oscar Abril Ascaso venía del pop y del postpunk, pero había empezado a desarrollar un creciente interés por el ruido; mientras que Sedcontra, obsesivo oyente de la música industrial de los primeros ochentas, llevaba años experimentando con cintas de casete, grabando ruidos y sometiéndolos a todo tipo de manipulaciones. “¿Te gusta el ruido?”, fue la primera pregunta musical que le espetó Oscar Abril Ascaso a Sedcontra en la habitación de hospital en que se conocieron – encontrándose el primero convaleciente de una úlcera infligida por la vida misma –. Esa pregunta tan simple y directa, que hoy en día podría parecer hasta ingenua, revestía entonces un carácter tremendamente subversivo y estaba impregnada de inusitada novedad. La respuesta afirmativa de Sedcontra, su rotundo y lacónico “sí”, no podía significar más que una rara y extraordinaria complicidad en el ruido y el inicio de una colaboración cuya radicalidad se les escapaba a los propios interesados. No en vano, uno de los posibles nombres de banda que barajaron fue el de Cabrons de la Música, antes de dar felizmente con el idiosincrático e ineludible Oscar Abril Ascaso + Sedcontra. ¿Qué otro nombre era posible determinar para dos singularidades resueltas y decididas a hacer tabla rasa de todas las convenciones musicales, en favor del interés común que compartían: el ruido, sino aquél con el que cada uno por separado se daba a conocer a sí mismo ya antes de conocerse, sólo que articulados ambos mediante el signo aritmético +? Fue uno de esos casos en que el nombre le escoge a uno, y no uno al nombre. Superstición o no, se diría que un proyecto está destinado a funcionar o a fracasar según que su nombre surja con esa facilidad y pertinencia, o que por el contrario, sea el resultado de mil indecisiones y debates. Desde el primer momento les unió una pulsión de no respetar nada, de prescindir de los códigos habituales musicales y escénicos, y un desprecio absoluto por la audiencia y el oyente. El ruido como absoluto musical que imponer autoritaria y catárticamente al oyente.
Una cinta de casete.
Una cinta de casete.
Desconsiderados también para consigo mismos, nunca se preocuparon de
labrarse su propia historia a través de los canales habituales de los
que se sirve toda banda: la grabación y edición de la propia música y
las actuaciones en vivo. En los cinco años que duró esa primera etapa,
editaron una sola casete y dieron unos pocos conciertos, exactamente
nueve – es decir, haciendo una media, a casi dos conciertos por año –.
La cinta – cómo no, titulada homónimamente Oscar Abril Ascaso + Sedcontra
– fue autoeditada en 1990 con una tirada limitada de 50 copias, y fue
producida por Anki Toner, vocalista de Superelvis, en unos estudios de
grabación del barrio de Gracia. (La referencia de catálogo + 001,
con tres dígitos de margen para una posible ampliación de su
discografía, auguraba futuras ediciones, pero casi inmediatamente
después, en un gesto radical sin precedentes, la banda desestimó editar
nada más: nunca siguió una referencia + 002). Siguiendo la
tradición de envoltorios con materiales de desecho que algunas bandas de
música industrial realizaran en los ochenta (léase Zoviet France, De
Fabriek…), la cinta en cuestión venía presentada en un artesanal packaging
de cartón gris al que se le había pegado una fotografía en blanco y
negro, obra de Christian Ribas. En ella se veía de cintura para abajo un
cuerpo femenino desnudo a través de un pequeño ventanal de un oscuro y
claustrofóbico sótano. El contenido sonoro consistía en una serie de
loops estratificados progresivamente unos sobre otros: primero, durante
más de diez minutos, unos repetitivos chirridos de bisagras de puerta
taladran al oyente, sin tratamiento alguno, en una rara alianza de musique concrète
y loopismo, después se les superponen sucesivas capas de loops de
piano, mortecinos y luctuosos (de hecho, están sampleados de la Marcha fúnebre de Chopin). Se trata a la vez de una pieza-experiencia
y de una pieza-concepto que juega con los efectos sobre el oyente de la
iteración invariable del sonido. El transcurso de la pieza fue
perfectamente planificado y dispuesto para producir por acumulación una
determinada impresión sonora y hasta un determinado estado de ánimo. La
escucha de sus interminables bucles parece remitir a una especie de
estado mental de angustiosa y a la vez melancólica ausencia de salida,
como haciéndose eco de aquella frase de Levinas: “el afuera no es
posible, no el afuera, sino su idea”, y al mismo tiempo como si de una
traducción musical de la mencionada fotografía se tratara. No es
necesario decir que esta cinta tuvo una nula recepción...
Well, that's a quite a lot of Spanish text for me to translate properly at this point. At least I did read it due my own interest. :-) And for further text you can visit La verdadera historia de Oscar Abril Ascaso + Sedcontra (1990-1996), the article written by sedcontra
Sources:
Links:
miércoles, 12 de noviembre de 2014
lunes, 10 de noviembre de 2014
Een Uur Voor f 5,50 - Met De Bus Naar De Sneeuw (Wegwerptapes - wwt 002, 1985)
Things can hardly be more obscure, I guess, than this one. The 'band' is called 'Een Uur Voor f 5,50', meaning 'one for for 5,50 guilders' and the title 'Met De Bus Naar De Sneeuw', is 'with the bus to the snow'. It is recorded by a guy from Groningen, Loepie and released by Wegwerp Tapes, the label of The Lost Attic. And that's all I know. - 433 RPM
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